17 septembrie 2012

Turneul "Odes to The Divine" ajunge la Timișoara


După concertele din Ploiești și Brașov, ne îndreptăm spre Timișoara, unde vă așteptăm joi 20 septembrie, începând cu ora 19.00, la Sala Capitol a Filarmonicii "Banatul".

TÂRGU JIUL s-a alăturat turneului cu un concert - joi 27 septembrie, ora 18.00, la Casa Armatei, Str. Parâng nr. 1.

14 septembrie 2012

Simple Sharma – „Dam Mast Qalandar”


Turneul „Odes to The Divine” debutează mâine 15 septembrie la Ploiești, începând cu ora 18.00, la Filarmonica „Paul Constantinescu”. Vă așteptăm cu drag.

Accesul publicului este gratuit.

 Vă oferim în interpretarea lui Simple Sharma celebrul qawwali Dam Mast Qalandar.



11 septembrie 2012

Iubirea topește, înglobând totul


”Love is not something dead like a stone. 
When it melts it encompasses everything.” 

▫▫▫ 

„Iubirea nu este un lucru mort precum piatra. 
Ea topește, înglobând totul.” 

Shri Mataji Nirmala Devi, discurs la Diwali Puja, 1991
foto: Jim Gallagher

7 septembrie 2012

„Odes to the Divine” – turneu de muzică sufi și muzică clasică indiană


Vă invităm într-o călătorie spirituală prin intermediul „muzicii sufletului”, o muzică meditativă sacră având o tradiție milenară și trăgându-și seva din cele mai înalte aspirații umane de cunoaștere a Sinelui și a Divinității. Turneul de muzică sufi și muzică clasică indiană „Odes to The Divine” va fi susținut în perioada 15 Septembrie – 2 Octombrie 2012 de muzicienii indieni Simple Sharma (harmoniu și voce) și Ahmad Iqbal (tabla).

 Accesul publicului la concerte va fi gratuit. Vă așteptam cu drag.

Programul concertelor 

PLOIEŞTI - sâmbătă 15 septembrie, ora 18.00 - Filarmonica „Paul Constantinescu”, Str. Anton Pann nr. 5;
BRAŞOV - duminică 16 septembrie, ora 18.00 - Opera Brașov, Str. Bisericii Romane nr. 51;
TIMIȘOARA - joi 20 septembrie, ora 19.00 - Filarmonica „Banatul”, Sala Capitol, Bd. C.D. Loga nr. 2;
ORADEA - vineri 21 septembrie, ora 18.00 - Casa de Cultură a Municipiului, Piața Ferdinand nr. 4;
SATU MARE - duminică 23 septembrie, ora 18.00 - Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti”, Piața Libertății nr. 8;
CLUJ - marți 25 septembrie, ora 19.00 - Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, Studioul de concerte, Str. I.C. Brătianu nr. 25;

•  TÂRGU JIU - joi 27 septembrie, ora 18.00 - Casa Armatei, Str. Parâng nr. 1;

FOCȘANI - sâmbătă 29 septembrie, ora 18.00 - Ateneul Popular „Maior Gh. Pastia”, Piața Unirii nr. 1;
BUCUREŞTI - duminică 30 septembrie, ora 18.00 - Muzeul Țăranului Român, Studioul Horia Bernea, Șos. Kiseleff nr. 3.
CĂLĂRAŞI - marți 2 octombrie, ora 18.00 - Casa de Cultură a Centrului Județean Călărași, Str. Independenței nr. 20.

Interpreţi 

Simple Sharma - harmoniu și voce
Născut în 1966, a început să cânte la 10 ani. Licențiat în muzică vocală al “Mukand Lal National College” din Yamuna Nagar, Haryana. A studiat timp de 10 ani muzica clasică cu reputatul vocalist indian Pandit Suresh Gopal Shri Khandey, în stilul Gwaliar Gharana, s-a bucurat de îndrumarea marilor maeștri Ustad Ghulam Mustafa Khan și Ustad Nusrat Fateh Ali Khan.

 A colaborat cu All India Radio (timp de opt ani) și Televiziunea Indiană (2 ani), precum și cu reputatele companii muzicale HMV și BMB. A înregistrat opt albume de muzică sufi și muzică devoțională.

 A concertat timp de 20 de ani în întreaga Indie. Începând cu 1994 a susținut concerte și în străinătate : Italia (1994-97, 2000-2003, 2010), Rusia (Moscova 1996, Sankt Petersburg 1997, turneu în anul 2000, 2010, 2012), SUA (2001, 2006), Germania (1999-2001), Republica Cehă (2003), Austria (Viena, 2003, 2010), Ucraina (2010), Malaezia (2012).

 Interpretează și predă muzică indiană clasică (vocal), bhajan, qawalli, ghazal, muzică sufi și fusion.

 Ahmad Iqbal - tabla
Născut în 1958, a început să studieze tabla la vârsta de 9 ani. S-a bucurat de îndrumarea a trei legendari maeștri ai Indiei, supranumiți vrăjitori ai tablei, precum Ustad Aamir Hussain Khan, Ustad Inam Ali Khan și Ustad Ahmed Jan Thirakwa.

 A evoluat în concerte în întreaga Indie, Italia (2001, 2006, 2007), Singapore și Malaezia (2012), având o experiență concertistică de 40 de ani.

 A acompaniat la tabla renumiți interpreți vocali de muzică clasică din India și Pakistan, între care celebrii Ustad Ghulam Mustafa Khan, frații Rajan & Sajan Mishra, frații Ahmed & Mohammed Hussain, Madhu Rani, Jagjit Singh.

 A colaborat cu All India Radio și Televiziunea Indiană, a înregistrat muzică de film.


 Despre muzica clasică indiană 

Una dintre cele mai rafinate arte în India. Îşi află începuturile în perioada vedică timpurie. Vedele erau recitate într-o sanscrită a armoniilor melodice, iar Sama Veda este în întregime dedicată muzicii şi descrierii diferitelor instrumente existente la acea vreme.

 Potrivit tradiţiei indiene, muzica a luat naştere odată cu crearea Universului, din Sunetul primordial denumit Aum, Naad sau „Cuvânt”, ceea ce îi conferă statutul de limbaj universal având o dimensiune divină. Muzica indiană este considerată a fi o cale către cunoaşterea lui Dumnezeu, o sadhana (meditaţie) către ceea ce indienii numesc Moksha sau „Eliberare”.

 Sistemul elaborat al modurilor şi improvizaţiilor, melodiile şi ritmurile sunt mijloacele prin care artistul susţine şi realizează dialogul cu Divinitatea, purtând auditoriul spre noi dimensiuni ale acestei comunicări devenite act de venerare.


 Despre muzica sufi 

Muzica sufi, numită și „muzica sufletului”, este muzica devoțională a sufilor, practicanții tradiției mistice a Islamului, inspirată de versurile poeților sufi: Rumi, Hafiz, Bulleh Shah, Khwaja Ghulam Farid.

 Sufismul propovăduiește pacea, toleranța și pluralismul, iar muzica ocupă un loc central în experiența mistică, fiind considerată, ca și în cazul muzicii indiene clasice, o cale de apropiere de Divinitate, de purificare și transformare interioară.

Ideologia sufi, apărută în sec. 8 în Persia, s-a răspândit pe mai multe continente, interferând cu culturile lumii, care au îmbogățit diversitatea acestei muzici și a genurilor ei, în mai multe țări africane, în Palestina, Siria, Turcia, Iran, Uzbekistan, Pakistan, India, Indonezia.

Sufismul a pătruns în India la sfârșitul sec. 12. Muzica sufi nu și-a limitat mesajul la musulmanii din India, ci a cunoscut o largă apreciere din partea oamenilor de pe întregul subcontinent, fără deosebire de religie, rasă şi crez. Muzica indiană tradițională și-a lăsat amprenta asupra stilului tradițional persan de muzică sufi, generând noi genuri de interferență : Qawwali, Qaul, Qalbana, Ghazal, formele folclorice din Rajasthan, Sindh și Punjab, Sufiyana kalam din Kashmir etc.

 Instrumente 
 Harmoniu 
Harmoniul este un instrument cu claviatură, asemănător unei orgi, care produce diferite tonalități prin pomparea aerului cu ajutorul unui burduf. A fost inventat în Franţa, la Paris, la mijlocul secolului al 19-lea, când era folosit mai ales în biserici, în interpretarea muzicii religioase. A fost adus apoi de britanici în India, unde a câştigat faimă și o largă utilizare. Indienii au inventat acționarea manuală a burdufului, care se făcea inițial printr-o pedală. Muzicienii indieni obișnuiesc adesea să cânte vocal în timp ce interpretează la instrumentele lor. Cu excepţia Sudului Indiei, harmoniul este folosit în aproape toate genurile de muzică din India.

Tabla

Tabla este cel mai renumit instrument de percuţie indian. A fost creată în secolul 13 de către marele sfânt, poet şi muzician inovator al muzicii clasice indiene, Amir Khusro (1254-1325). Instrumentul este alcătuit din două mici tobe elaborat construite: daya – din lemn şi dagga - din metal. Popularitatea tablei a depăşit de mult graniţele Indiei, fiind folosită şi în muzica occidentală datorită timbrului său deosebit. Tabla nu are doar rolul de acompaniament al instrumentului solist. Între instrumente există un permanent dialog, instrumentul solist oferind momente de solo muzicianului de la tabla, pentru a-şi etala virtuozitatea şi măiestria.


Muzica s-a născut din iubirea lui Dumnezeu pentru noi şi este menită a-L venera pe Dumnezeu.
Această muzică indiană va uni candva lumea… dacă spiritul ei pur va fi păstrat.
O muzică autentică revarsă valuri de vibraţii.
Arta pe care ar trebui să o apreciem este arta care dă vibraţii.
Artiştii sunt cele mai minunate flori ale creaţiei, cele mai dulci vise ale Creatorului şi cea mai preţioasă componentă a societăţii.”


SHRI MATAJI NIRMALA DEVI - Fondatoarea Sahaja Yoga şi a Academiei de Muzică şi Arte Frumoase „Shri P.K. Salve Kala Pratishthan” din Vaitarna, India

1 septembrie 2012

Ganesh Chaturthi – Ziua de naștere a zeului Ganesha


Sfârșitul lunii august – începutul lunii septembrie este perioada când în India, în funcție de fazele lunii, se celebrează Ganesh Chaturthi/Vinayaka Chaturthi, un festival hindus dedicat nașterii zeului-copil Ganesha, fiul zeului Shiva și al zeiței Parvati, cel ce întrupează forţa indestructibilă a inocenței ce înfrânge orice obstacol și conferă auspiciozitate oricărui demers, cel care manifestă calitățile pure ale iubirii, bucuriei, înţelepciunii şi curajului, ca atribute ale copilului etern.

Vă oferim în interpretarea lui Victor Vertunni Ganesha Aarti, un cântec tradiţional în sanscrită dedicat lui Ganesha.

Pe un aranjament muzical de Carlo Gizzi, muzica lui Victor Vertunni se dorește a fi deopotrivă un omagiu adus iubirii necondiționate a unei mame, harului și grijii sale iubitoare.

Păstrați atenția asupra sinelui


Trebuie să înţelegeţi aceasta, că tot ceea ce ați primit în Sahaja Yoga trebuie să împliniţi în această viaţă. „Eu trebuie să obţin aceasta, nu altcineva... Eu trebuie... nu alții.” Lăsaţi-i pe ceilalţi, nu vă faceţi griji pentru ei, ci priviţi în interior: „Până acum, în ce măsură am obţinut acea stare, cât de profund şi de adânc am pătruns în Sahaja Yoga? Cum mă comport față de sinele meu, de ce nu sunt onest față de sinele meu? De ce mă înşel pe mine însumi? De ce mă mint? De ce îmi produc singur suferință? Ce am obţinut?”.

Priviţi, întregul tezaur este deschis pentru voi. Intraţi pur și simplu. Indiferent cum sunteţi, intraţi doar, pășiți înăuntru. Vă voi spăla şi vă voi purifica.

Atunci, la ce ar trebui să ne gândim? La cât de adânc am pătruns în undele răcoroase ale Gangelui. El curge mereu, îndemnându-vă: „Ia tot ce vrei, ia, copilul meu...”. La cât de mult ne-am umplut ulciorul.

Dar atenţia noastră este împrăştiată, fuge în toate părțile... În clipa în care veţi privi în interior, veţi înțelege că voi sunteţi cei care v-ați înşelat singuri, nimeni altcineva. Este o mare lacună. Este dăunător pentru Sahaja Yoga. Cel mai nociv lucru în Sahaja Yoga este să nu-ţi menţii atenţia asupra sinelui. Atitudinea introspectivă este în firea celui care a căutat vreme de multe vieţi... Și care ştie că: „Din cauza greşelilor mele nu am reuşit să obţin aceasta până acum, deci nu voi mai face greşeli.”

 ▫▫▫

 You must understand this, that whatever you have got in Sahaja Yoga, you have to achieve it in this life itself. “I have to achieve it, not the other… I have to… not others”. Leave of others, don’t worry about others, look within, “How much I have achieved the state till now, how profound and deep I have gone in Sahaja Yoga? How am I behaving with myself, why am I acting with myself? Why am I cheating myself? Why am I lying to myself. Why am I torturing myself? What have I got?”.

 Look, all the treasure is opened for you. Just come in. No matter how you are, just come in, get inside. I will give you bath and make you sit cleansed.

 Then what to think? How deep have we got inside the cool wave of Ganga. It is just flowing completely… “take whatever you want…take it my child…” How much pitcher we have filled?

 Our attention is just scattered and running here and there… The moment you will have look within, you will understand that it is you who has cheated yourself, no one else. This is a very big gap. It is harmful for Sahaja Yoga. Not to keep attention toward self is the most harmful thing in Sahaja Yoga. And this introspection is only in that person’s nature who had been seeking since many lives…. And knows that ”because of my mistakes I could not get it till now, so I won’t commit mistakes anymore”.

 Shri Mataji Nirmala Devi - 21 decembrie 1975, Bombay, India