22 ianuarie 2012

Sahaja Yoga – punctul culminant al procesului viu prin care am devenit fiinţe umane

Distribuie pe Facebook

Vă reproducem astăzi câteva fragmente dintr-o conferință publică susţinută de Shri Mataji la 5 februarie 1981, la New Delhi, India, a cărei temă se referă la calitățile primului centru din sistemul energetic subtil, chakra Mooladhara, centru situat la baza coloanei vertebrale, centru rădăcină, suport al ființei și evoluției noastre spirituale.


Nu trebuie să recurgeţi la lucruri extreme sau exterioare pentru a vă exprima spiritualitatea; o veţi găsi în interiorul vostru, rămâneţi pe centru. Este absolut practic, este o chestiune de bun simţ: gândiţi-vă la o maşină al cărei centru nu este şi centrul de greutate, şi care merge înclinată; gândiţi-vă la un vas care este înclinat; tot ceea ce este prea mult înclinat conduce la un dezechilibru. Aşadar, pentru a duce o viaţă echilibrată, pentru a duce o viaţă cumpătată, pe centru, fiţi cât se poate de normali, foarte normali; este ceea ce au spus toţi profeţii, pentru că acesta este adevărul. Doar păstrându-ne în echilibrul căii de mijloc ne-am împlinit evoluţia. Analizând un arbore, veţi vedea că seva lui urcă pe centru; toată munca vie este înfăptuită pe centru, chiar şi activităţile voastre sociale şi economice se desfăşoară în centru, chiar şi – cum îl numim noi în Delhi – guvernul central. Deci voi trebuie să vă păstraţi pe centru în comportamentul vostru, în modul vostru de viaţă, în stilul vostru, în gândirea voastră; nu mergeţi la extreme - acesta este primul lucru care s-a spus.

Semnificaţia termenului Sahaja: Spontan – Uşor – Un proces viu

Astăzi mă voi referi în general la Sahaja Yoga şi la trezirea lui Kundalini. După cum ştiţi, termenul sahaja vine de la saha, care înseamnă „cu”, şi ja, care înseamnă „înnăscut”; dar poate că oamenii nu realizează ce înseamnă de fapt sahaja. Înseamnă „spontan”, dar ce înţelegem prin „spontan”? Spontan nu înseamnă, de pildă, că, mergând cu maşina, deodată întâlnesc pe cineva şi spun că am întâlnit pe cineva „în mod spontan”. Spontan defineşte un proces care este un lucru viu. Numai un lucru viu poate fi denumit ca „spontan”; este un cuvânt extrem de misterios, care nu poate fi explicat şi care defineşte un proces care se întâmplă fără să poată fi înţeles, care nu poate fi înţeles de către o fiinţă umană; toate acestea explică termenul de sahaja. Sahaja poate însemna de asemenea „foarte simplu”, „foarte uşor”; aşa este, aşa trebuie să fie.

În fiecare zi putem vedea atât de multe lucruri spontane întâmplându-se. Dacă mergeţi în pădure, vedeţi atât de multe flori, iar mâine veţi descoperi o mulţime de fructe produse de aceste flori. Cine a făcut asta? Natura a făcut aceasta, fără efort.

Este un proces viu, el nu poate avea loc într-un lucru fără viaţă. Lucrurile fără viaţă nu pot evolua singure, nu are loc o dezvoltare, nu este vorba despre o dezvoltare spontană, ci de o creştere a efortului depus asupra unor lucruri moarte, ca să le faceţi să arate mai grozav.


Munca vie şi echilibrul din sistemul naturii 

 În toate lucrurile vii, oricare a fost munca vie făptuită de Dumnezeu cel viu, ea este miraculoasă, nu poate fi explicată. Dar noi am luat totul ca pe ceva firesc şi nu ne surprinde faptul că azi vedem o floare, iar mâine un fruct. Vedem o mică sămânţă devenind un copac uriaş şi nu suntem surprinşi deloc, absolut deloc, considerăm lucrul cât se poate de firesc. Aceasta este munca vie; vedeţi, întregul sistem al naturii este atât de echilibrat, se păstrează un echilibru. Diferite tipuri de anotimpuri iau naştere, unul după celălalt. Soarele se mişcă de la un tropic la celălalt şi creează anotimpurile. Copacii sunt încărcaţi de frunze, apoi dintr-o dată le pierd. Apoi toate frunzele cad automat, deoarece soarele se îndreaptă spre celălalt tropic, iar frunzele trebuie să cadă pe pământ; de ce? pentru că această hrană bogată în nitrogen trebuie să ajungă în Mama Pământ, pentru a fi reabsorbită de către copaci. A fost construit acest întreg ciclu. Toate aceste lucruri se întâmplă în univers, dar noi nici măcar nu ne obosim să le observăm. Noi toţi am profitat din plin de iubirea pe care Dumnezeu ne-a arătat-o. El ne-a creat din spontaneitatea Sa, şi ne-a creat astfel încât să ne putem bucura de iubirea Sa spontană în orice lucru din jurul nostru, dar noi încercăm să-L vedem pe Dumnezeu în lucrurile moarte.
Fotografii de Mircea Albuţiu
Spontaneitatea lucrează prin forţa vie din noi

Noi nu realizăm niciodată că lucrurile care nu sunt spontane, care sunt făcute cu efort, care au fost obţinute, nu aduc neapărat şi bucuria. Dacă daţi nişte bani unei persoane care nu este obişnuită cu banii, veţi vedea că imediat va merge la curse sau va începe să bea, pentru că nu ştie a-i gestiona potrivit. Când bogăţiile cresc prea mult, vedeţi ce se întâmplă. Belşugul creează probleme, ştiţi asta. Știţi foarte bine cum belşugul a distrus spontaneitatea vesticilor, cum societatea lor a devenit malignă, cum ei sunt nefericiţi şi nu există iubire. Această spontaneitate din interiorul nostru este susţinută de forţa vie care se află în noi, şi nu de lucrurile moarte. Tot ceea ce moare în noi este eliminat, respins. Sahaja Yoga este punctul culminant al acelui proces viu prin care aţi devenit fiinţe umane, şi acum a venit vremea să deveniţi o personalitate realizată (prin activarea energiei Kundalini, n.tr.).