3 aprilie 2009

Ram Navami


Astazi traditia hindusa celebreaza Ram Navami - ziua de nastere a lui Shri Rama, eroul Ramayanei, a doua incarnare a Zeului Vishnu in forma umana, cu peste 7100 de ani in urma, in India.

Va reproducem aici - inaugurand astfel o noua categorie a blogului, intitulata “nirmala vidya” - fragmente din discursurile lui Shri Mataji privind insemnatatea incarnarii lui Shri Rama.

“Ideea de regalitate si de conducere a aparut in Treta Yuga, odata cu venirea lui Shri Rama, si cel mai important lucru in acea vreme era vointa poporului pentru binele colectiv. Poporul trebuia sa aiba vointa binelui: pentru oameni, pentru rege şi pentru progresul omenirii - vointa colectiva. Este aspectul partii drepte. Cum putea fi creata aceasta vointa colectiva? Mai intai liderul trebuie sa manifeste spiritul de sacrificiu si sa arate cat de departe poate duce acest sacrificiu, pentru a pastra moralitatea si vointa de bine a oamenilor. Prin urmare, aspectul partii drepte a fost creat prin venirea lui Shri Rama, pentru ca el a aratat o cale prin care sa fie dezvoltata in oameni constiinta ca trebuie sa fie condusi, ca nu trebuie sa fie anarhici. Ca trebuie sa existe un conducator capabil sa organizeze, sa coordoneze si sa rezolve un lucru colectiv.

El trebuie sa reprezinte vointa colectiva a oamenilor si sa guverneze pentru pastrarea acelei vointe a binelui colectiv. Astfel, atunci cand noi cream o lege, ea este de asemenea expresia colectiva a oamenilor, a sentimentului comun ca trebuie sa ne conformam ei. Ea nu ne aduce un sentiment al inrobirii, sau al dominarii, sau al oprimarii, ea este doar expresia vointei binelui colectiv.

Dorinta colectiva a oamenilor pentru bine si dreptate s-a incarnat ca Shri Rama si el se ingrijeste de aceasta vointa. Un individ poate avea o atitudine diferita fata de lucruri. Dar trebuie sa existe un simbol al acelui bine, el trebuie intrupat de cineva. Si aceste simboluri au fost create pentru a reprezenta dreptatea si simtul binelui, astfel incat sa puteti fiti protejati.

Apoi voi reprezentati vointa voastra colectiva pentru bine intr-un regat, intr-un rege sau intr-un organism de guvernare. Acest organism ar trebui sa reprezinte binele din voi, puritatea din voi, vointa pura de a fi buni, protejati si de a va conforma lui. Este ceva mutual.

Un rege ar trebui sa fie asemenea lui Shri Rama. Sa reprezinte vointa colectiva, vointa colectiva pentru bine, simtul justetii, al fair play-ului si al dreptatii. Daca regele nu este drept, atunci vointa voastra colectiva se va manifesta impotriva lui.

Iar atunci cand foarte multi oameni negativi ajung in pozitii de putere, ei pot cobori foarte jos nivelul vointei colective. Si oamenii incep sa se identifice cu acesti aristocrati sau cu cei plini de ego, care nu au valori morale, nici teama de Dumnezeu, care neaga religia, care neaga evolutia. Si guvernul ajunge sa se comporte intr-un mod care va consterneaza si va intrebati: cum poate fi acesta guvernul?

Cu adevarat Shri Rama este cel care guverneaza pe acest pamant si nu acesti oribili conducatori care isi schimba moralitatea de la o zi la alta, si al caror interes este numai pentru lucruri de natura materiala. Sau, exista altii care au o buna prestatie publica, si care aduc in discutie puncte de vedere valabile. Ei vorbesc bine, dar unde sunt ei? Shri Rama nu a propovaduit doar binele, ci l-a si urmat. El s-a sacrificat pentru acest bine si a creat propriul simbol, un simbol pur al vointei de dreptate care exista in oameni, care este expresia vointei colective pentru dreptate.

O alta calitate a lui Shri Rama este Sankocha – formalismul inimii. Ceea ce inseamna ca nu trebuie sa spuneti ceva intr-un mod care sa atinga un aspect deficient al unei persoane. Aroganta si grosolania sunt semnul lipsei acestei calitati. Sankocha vine din iubirea pentru o alta persoana, din intelegerea ei. Sankocha este in sine o cultura. Avem de invatat de la Shri Rama o traditie culturala. El este cunoscut pentru Sankocha sa, pentru calitatea de a sti de fiecare data cum sa se adreseze celuilalt. Copiii educati in acest spirit vor avea o buna intelegere a vietii sociale.

Shri Rama este cunoscut pentru limitele comportamentului perfect pe care le-a exprimat. In respectarea acestor limite actioneaza discernamantul inimii - maryada.
Maryada semnifica limitele comportamentale. A iubi pe cineva, de pilda, nu inseamna a-i agresa intimitatea. Sentimentul iubirii nu inseamna a intra in spatiul de frumusete si intimitate al celuilalt, ci a-l respecta. Asa cum vedeti aici aceasta lampa. Daca va apropiati degetul de ea, s-ar putea sa va arda. Si atunci va veti retrage degetul. Simtul respectului vine de asemenea din inima. Trebuie sa aveti maryada inimii, care va va spune cat de departe puteti merge.

Puterea unei persoane creste prin respectarea limitelor. Daca, de exemplu, am avea o cantitate de grau si am pastra-o pe pamant, ea s-ar raspandi pe o mare suprafata. Pasarile vor veni si o vor imputina. Dar daca o veti pune intr-un sac, ea va avea o anume greutate, o marime si o inaltime si va va fi de folos. Va avea respect. Dar lucrurile care se raspandesc fara noima, care nu au maryada, nu vor fi niciodata respectate. Nimic nu functioneaza cum ar trebui, fara maryadas. Chiar si lumina are maryada. Trebuie sa va pastrati maryadas. Toate ideile noastre despre libertate trebuie sa fie marginite de maryadas. Daca libertatea nu are maryada, ea devine abandon, isi pierde sensul. Nu va folosi nimanui.

Shri Rama a venit ca o fiinta umana desavarsita – Purushottam. O importanta calitate a sa a fost aceea ca in timpul domniei sale, el a respectat opinia publica. Daca politicienii de astazi ar intelege asta, ei si-ar depasi egoismul. Ei ar deveni altruisti, devotati dharmei – legea divina. Niciunul dintre actualii guvernanti nu a incercat sa adopte valorile fundamentate de Shri Rama.

El si-a condus regatul cu detasare si altruism. Oamenii au avut in el modelul perfect de comportament. Tot timpul a fost preocupat ca ei sa respecte dharma, sa fie educati, sa aiba idealuri inalte si sa progreseze. Aceasta grija permanenta a facut din viata lui un ideal. Toata durerea si suferinta pe care a trebuit sa le indure au fost pentru a ne arata ca orice calamitate sau drama ar surveni, nu trebuie sa parasim dharma.

Se spune ca regatul sau, Ramraj, a fost unul ideal: in deplina pace, fara rivalitati sau concurente, in care domneau bucuria si seninatatea, pentru ca el era cel care iradia fair play si dharma, bucurie, armonie si pace.”


Ram Navami - Londra, 2 aprilie 1982
Shri Krishna Avatar – Saffron Walden, Anglia, 14 august 1989
Ram Navami Puja - Calcutta, India, 25 martie 1991
Shri Yogeshwara Puja - New York, 2 octombrie 1994




4 comentarii:

  1. Ce inseamna "nirmala vidya"?

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim pentru intrebare. Va vom raspunde chiar prin urmatorul post la categoria nirmala vidya.

    Cu bine.

    RăspundețiȘtergere
  3. http://sahaj-az.blogspot.com/2009/01/nirmala-vidya.html

    RăspundețiȘtergere
  4. @John Noice: thank you for the link.
    @moderator: asteptam varianta in limba romana :)

    RăspundețiȘtergere