1 mai 2008

India in strada Bircaninova

Pe 26 ianuarie 2008, Grupul Sahaj din Bucuresti a sustinut la Belgrad un concert de muzica indiana clasica si traditionala. Iata traducerea unui articol aparut ca urmare a acestui concert in ziarul Danas in data de 30 ianuarie 2008:

India din strada Bircaninova

In spatiul Centrului pentru Decontaminare Culturala, „la Borka”, am avut oaspete un grup neobisnuit care a dat un spectacol ce combina ceea ce se numeste „Sahaja Yoga” cu sunetele muzicii clasice ale Indiei traditionale, intr-un amestec care se inscrie in memoria spatiului mistic oriental. In seara aceea, India a fost prezenta pret de trei ore in strada Bircaninova. Muzicienii stateau asezati, cu picioarele incrucisate turceste, si produceau muzica aceea, veche de milenii, din instrumentele lor neobisnuite, care vorbeau despre locuri indepartate si mistice. Concertul a fost realizat cu niste instrumente mici si cu tobe speciale numite „tabla”. A meritat sa participam la concert, pentru acele degete pline de dexteritate care produceau muzica din instrumente mici, asezate pe pamant si acoperite cu piele, al carei grad de tensionare este controlat printr-o metoda unica si care produce un sunet atat de diferit de sistemul clasic al notelor muzicale.

Vioara, in mainile posesoarei ei, dezlantuia o melodie neobisnuita si foarte interesanta, pe ale carei valuri audienta, cu ochii inchisi, calatorea in locuri si timpuri nestiute. Doua harmonium-uri mici, in forma de cutie, aduse la viata de burdufuri pe care muzicianul le actiona cu o mana, in timp ce cu cealalta canta la o claviatura, produceau un sunet puternic caruia i se adaugau cele ale tobelor, ghitarei, viorii si, din cand in cand, cel foarte discret si abia auzit al clopoteilor.

Este inutil sa incercam a infrumuseta concertul cu cuvintele noastre. Nici cel mai inzestrat dintre noi n-ar putea s-o faca. A meritat sa vedem si sa fim martorii acestei experiente in care muzicienii asezati erau legati umil de instrumentele lor, in timp ce norul sonor, plin de energia lor, plutea deasupra si capta atentia si auzul publicului. Nu se putea rezista impresiei generate de melodia muta care venea direct din inima si ne parvenea prin intermediul degetelor priceputilor muzicieni. Si apoi aproape fiecare dintre ei, individual, au inceput sa-si acompanieze instrumentele cu vocea. Doar atunci a inceput stravechea si clasica muzica indiana, mereu diferita si mereu aceeasi, sa-si poarte ecoul in deplinatatea lui din profunzimile de spatiu si timp ale Indiei.

Surpriza a venit la sfarsit, cand am descoperit ca aceasta muzica indiana, a carei autenticitate nu poate fi contestata nici de cei mai mari experti, a fost daruita publicului sarb de virtuozi ce veneau din Romania. Desigur ca ei au studiat aceasta arta pe pamant indian, dar aceasta originalitate - datorata faptului ca dedicarea lor fata de muzica le-a transformat chiar si fizionomiile in cele ale unor indieni – era martora unei fuziuni dintre mostenirea lor culturala ancestrala si sinceritatea din inimile lor in raport cu cautarea lor spirituala, indiferent din ce parte a lumii ar fi venit raspunsul la aceasta.

In fine, trebuie sa luam in considerare faptul ca intreaga ambianta descrisa mai sus era completata de povestea Sahaja Yoga, a carei fondatoare este Sfintia Sa Shri Mataji. Abordarea sa este indreptata inspre trezirea energiei latente care rezida in fiecare fiinta umana, prin intermediul „adevaratei meditatii”. Generozitatea faptelor sale este probabil ilustrata cel mai bine de faptul ca Shri Mataji a fost nominalizata de doua ori pentru Premiul Nobel pentru Pace.

Concertul, organizat cu ocazia Zilei Republicii India, a fost onorat si de prezenta ambasadorului Indiei la Belgrad, Excelenta Sa Domnul Ajay Swarup.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu